سياسة عربية

مواطن مصري: أين الإنجازات؟.. السيسي دمر مصر (شاهد)

تعرف مصر أزمة اقتصادية وارتفاعا مهولا في الأسعار - أ ف ب
تعرف مصر أزمة اقتصادية وارتفاعا مهولا في الأسعار - أ ف ب
أثار مقطع لمواطن مصري خلال حوار له في الشارع، تفاعلا واسعا بين النشطاء على مواقع التواصل الاجتماعي عقب هجوم المواطن على النظام المصري.

وفي المقطع الذي نشرته صفحة "جو شو" ظهر مواطن مصري مستنكرا الحديث عن أي إنجازات للنظام المصري ومتناولا التدهور الاقتصادي، واعتداءات الجيش على المدنيين، والفساد المستشري في البلاد، وتدهور العلاقات الخارجية مع دول الجوار.
 
وقال المواطن: "ما هي الإنجازات التي تتكلم عنها؟ وعايز تخدع الناس وتضحك عليها، الجيش السوري يضرب بلاده بالطائرات، واللي بيدمر البلاد هم الرؤساء الذين يستخدمون جيشهم عشان يقتلوا شعبهم ويفضل على الكرسي".

وتابع: "إنجازات إيه وكباري إيه؟ الدولار بكم؟ السكر بكم؟ هتتجوز بكام وإزاي؟ انهي إنجازات؟ بطلوا تضحكوا على الناس والشعب، فين الإنجازات البلد عمالة تنزل".

وأردف: " كباري إيه؟ الكباري التي يأخذها الجيش ويعطيها من الباطن ويطلع سماسر وتقع الكباري!".

وقال: "أي إنجازات؟ خرب علاقته مع السودان، خرب علاقته مع ليبيا أي دول الجوار، لا تضحك على الناس وتقول إنجازات... عايز يعمل زي بشار، ويضربنا بالجيش وينشر لنا الجيش في 6 ساعات، هو ده اللي بيبوظ".

وأعرب المواطن في نهاية حديثه عن خشيته من الاعتقال قائلا: "بعد كل هذا والذي يصدق إن هناك إنجازات فهذه منتهى الغباوة.. ربنا يسهل وأقدر أوصل إلى آخر الشارع". 




وقد أثار المقطع ردود فعل واسعة للغاية بين النشطاء فقال محمد إمبابي: "ونعم الرجل، حكام الشعوب العربية خونة عملاء مرتزقة يعملون لصالح إسرائيل وأمريكا الذي يزكي أي حاكم عربي بدون استثناء هذا جاهل وأعمى".

وقالت أسيل قاسم: "رجل في زمن قل فيه الرجال، تسلم ويسلم لسانك، الرجل ما قال غير الحقيقة كفاية أن الناس مش لاقيه تاكل وجرائم الخطف والقتل والسرقة، السيسي ضحك علينا وما حقق اللي وعدنا بيه".

وعلق محمد عبد الغني: "أقسم بالله راجل وبيفهم، وأنا معاك في كل كلمة قلتها، بس ياريت الناس تفهم، أنا شاب في سن العشرينات وبقول لو دى أجمل سنين عمرنا يبقا اللى جى إيه على كده؟ وبحسد الأجيال القديمة اللى عاشوا شبابهم أحسن مننا".

وأضاف علي جمعة: "كلام صحيح، بس مين يفهم من أتباع السيسي أو بشار؟ كلهم مجرد أغبياء يركضوا وراء سراب".

وقال إبراهيم سيد: "طيب فين الأمان؟ وباع الأرض تيران وصنافير! فين الفقير؟ ضاع خلاص بقيت سلب ونهب ثروات البلاد داخل جيوب العسكر والشرطة والقضاء وقتل الشباب وهاتك عرض الناس داخل السجون؟".

وعلقت هناء عبد الرازق: "كل اللي بيقول كلمة حق بيتقال عليه إخوان، امتى تصحى يا شعب من هذه الكلمة؟ ربنا يبارك فيك وفي أمثالك حتى لو مرجعتش بيتك كفاية إنك راجل".

وأضاف إبراهيم سلامة: "والله فعلا خربها ولسه هيخربها أكتر بحجة الوطنية واحنا مبنفهمش وهم اللي بيفهموا".
التعليقات (0)

خبر عاجل