سياسة عربية

مذيعة بتلفزيون مصر تنتقد السيسي وتشبهه بهتلر (فيديو)

الشعب المصري محتل أشر ـ أرشيفية
الشعب المصري محتل أشر ـ أرشيفية
أنهت المذيعة بقناة "القاهرة" التابعة للتلفزيون المصري، عزة الحناوي، حلقة برنامجها "أخبار القاهرة" بتوجيه رسالة للسيسي دعته فيها إلى العمل قائلة: "بتقول للناس اشتغلوا، وانت مابتشتغلش"، ووصفت خطابه الأخير بخطاب هتلر.

وتداول نشطاء على مواقع التواصل الاجتماعي، مقطع فيديو للإعلامية الحناوي تنتقد فيه الرئيس عبد الفتاح السيسي، في برنامجها "أخبار القاهرة"، المذاع مساء الأحد الماضي، مطالبة الرئيس بأن يعمل هو أولا قبل أن يطالب الشعب المصري بالعمل، قائلة: "سيادتك مابتشتغلش الحقيقة، ومفيش ملف حليته لغاية دلوقتي من يوم ما جيت".

وقالت عزة الحناوي: "كلمة أخيرة للسيد الرئيس، يعني ليه مقولة بيقول فيها (يعني لما حد يوجعني يا مصريين متردوش، اشتغلوا)، عظيم، المصريين بيشتغلوا لكن معظم القيادات في الدولة ويمكن كلهم هم اللي مبيشتغلوش، وسيادتك كمان مابتشتغلش الحقيقة، مفيش ملف حليته لغاية دلوقتي من يوم ما جيت، ومن يوم ما توليت حكم مصر، وبقي على انتهاء العامين من فترة ولاية سيادتك شهور قليلة، وسيادتك وعدت الشعب المصري بعد سنتين هتشوفوا مصر في دنيا تانية، منتظرين، السنتين قربوا ينتهوا، فات منهم سنة و8 شهور".

وتابعت المذيعة: "اتعلمنا الوطنية من التعليم يعني إيه وطن يعني إيه بلد، يعني إيه انتمائنا للقوات المسلحة والجيش المصري، اتعلمنا دا من خلال التعليم، دلوقتي في أطفال صغيرة طالعة مش حابة البلد من المعاناة اللي بيشوفوها، من أجهزة الدولة، بعض الناس شايفة كأن النظام رافع شعار (ضد الشعب المصري)، شعار يعني بيقوله (يا الرحيل التام يالموت الزؤام) كأن الشعب المصري محتل أشر، عندك ناس عايزة تسيب البلد، وفي ناس سابت، سواء بطرق شرعية أو غير شرعية، دي معلومات حقيقية من الناس في الشارع وفي كل مكان، وأقارب وجيران، ناس شباب عايزين ينتموا لجنسيات أخرى غير مصر، حتى إن كان فيها تنازل عن جنسيتهم المصرية وده خطر، لما ننبه ليه نبقى احنا عملاء وخونة وموجهين؟".

ورد ضيف الحلقة، الكاتب الصحفي أسامة شحاتة، نائب رئيس تحرير جريدة المساء، على المذيعة: "احنا بنقول حاجة، بنقول إن احنا دولة في ظروف صعبة"، لتقاطعه "الحناوي": "الرئيس بس زي ما بيطالب الشعب إنه يعمل، هو يعمل أولا السيد الرئيس".

                                       
التعليقات (4)
ابو المعاطي الكفته
الأربعاء، 09-03-2016 06:18 ص
المذيعه في هذا الكلام تعبر عن رأي الشعب المصري المؤيد للانقلاب ، و الضيف "بيهوهو" بيحاول يظهر انه يبرر للمصائب التي تحصل للشعب المصري ، غاب عن ذهنه او تناسى ان الفناكيش و الاحلام لا تطعم خبزا. فخامة الرئيس مرسي ادوه 100 يوم لتحويل مصر الى بلاد الاحلام ، اما الانقلابي الخائن يطالب ب 30 سنه حتى يعيد مصر الى خرابه و الى العهود الحجرية ، ارجو متابعة اخبار هذه الانقلابية المتحولة و ماهي التهمة التي ستلبس بها ، تخابر مع الاخوان ؟؟؟ ممكن
محمد يعقوب
الأربعاء، 09-03-2016 02:15 ص
والله أعجبتنى هذه المذيعة عزة الحناوى بهذه الجرأه بإنتقادها للرئيس السيسى وأداؤه
صالح
الأربعاء، 09-03-2016 01:47 ص
وما نيل المطالب بالتمني .... وقيلمن عاش مداري ( مساير ) بيموت سقيم . وفالج لا تعالج . دول بجد لهمدور ووظيفهمحدده هي سرقة عقول الناس وتغييبها وكل من له عقل يرسلونه خلف الشمس . لا احترام لشعب ولا رحمه بل خيانه وتهاون بمصالح البلد . الفشل هو العنوان والقتل والعدوان على الناس ولا يوجد مسؤول يخدم البلد لاقضاء يحاسب ولاضمير ولا امن ولا امان والبلد تتهاوى .
محمد
الأربعاء، 09-03-2016 12:22 ص
وأخيرا بطلب اغنية بودعك هههههههه