سياسة عربية

السيسى: نتحدى التحدي.. ولا أحد يحقق ما عملناه (فيديو)

قال السيسي إن هناك العديد من المشاريع لم يعلن عنها - أرشيفية
قال رئيس الانقلاب عبد الفتاح السيسي إن مشروع تنمية محور قناة السويس وشرق بورسعيد، تم طرحه منذ عام 2002، وكان مُخططا الانتهاء منه بعد 15 سنة، مضيفا أن مشروع شرق بورسعيد جزء محدود من مشروعات أكثر ضخامة، وما تم تنفيذه خلال ما يقرب من عامين إنجاز كبير جدا، ولم يتم الإعلان عنه إلا بعد وجوده على الأرض.

وأضاف السيسي - في كلمة خلال حفل إطلاق إشارة البدء في مشروع تنمية شرق بورسعيد، السبت - أن هناك العديد من المشروعات، التي نرفض الإعلان عنها تحسبا لأي شيء. وتابع: "فيه 3 مطارات بدأنا فيها من عام تقريبا، ولم نعلن عنها".

وأكد أن منطقة "شرق شرق" التفريعة سيكون موجود بها المزارع السكنية ومدينة ساحلية في شرق شرق بورسعيد، لم يتم الإعلان عنها، وسيتم التنفيذ خلال سنتين.. وأتحدى أي حد يعمل اللي إحنا بنعمله ده في أقل من عشر سنين".

وأضاف: "أنا عارف أنا باقول إيه كويس.. لأن كل موضوع باطرحه هنا.. إحنا إيدينا وعقلنا وقلبنا في المشروعات دي، وعارفين بنقول إيه".

وتابع: "عاوز أقول لكم حاجة.. إحنا كان ممكن نقول للمصريين الشباب، حددوا لهم 3 أو 4 مليار جنيه، وأعط كل شاب عشرة آلاف جنيه، ويغطي مليون شاب، ونبقى قمنا بغسل إيدينا من ولادنا.. لا إحنا واخدين الطريق الصعب.. كل مشروع مليارات الجنيهات موضوعة فيه.. احنا مبنضحكش على حد.. إحنا ما بنكذبش على حد.. إحنا ناس مابنكدبش وصادقين.. وعاوزين نقول للناس إن إحنا بنعمل لبكرة".

وأضاف: "بناء البلاد جهد وعرق وإخلاص وأمانة وعمل وشرف.. مش حاجة تانية".



نحن فقط من يعرف البناء

وأضاف السيسي بانفعال: "محدش هيقدر يمنعنا نبنى ونعمر بلادنا، رغم كل المشاكل التي نمر بها، فيه مشروعات مش بنعلن عنها عشان الشر وأهله".

وأردف: "انتبهوا يا مصريين.. اللي أنا بعمله ده تحدي التحدي.. هتحدى الإرهاب الذي يحاول عرقلة المصريين.. لا هم بيعرفوا يبنوا.. ومش عايزين حد تاني يبني.. هما بيعرفوا يهدوا بس.. وده تحدي وإحنا هنبني".

واستطرد: "فيه تحدي ثالث هو التحدي الاقتصادي.. لازم تخلوا بالكم للي متخطط ليكوا، وبيتعمل ليكوا.. وتنتبهوا كويس لبلدكم.. اتفقنا إن إحنا كلنا ناخد بالنا من مصر مش أنا بس.. لا أستطيع لوحدي أعمل كده.. إحنا اتفقنا".



سنتان.. السيسي يواصل الأوكازيون

وبينما يشرح رئيس الهيئة الهندسية كامل الوزيري طبيعة أعمال مشروع محور تنمية القناة.. قاطعه السيسي قائلا: سيتم في كم سنة؟ فأجاب: ثلاثة.. فقال: مش كتير ثلاث سنين؟ فقال الوزيري مردفا: بننفذ 5 أرصفة في وقت واحد.. انتظرنا لأول مرة نمتلك 18 ماكينة حفر عميقة وحوائط لوحية.. متسائلا: لو سمحت لنا حضرتك بالنتنفيذ؟

فأجاب السيسي: أنا ممكن أسمح لك بسنتين بس.

فقال الوزيري: "سنتين يا فندم.. تحت أمرك".



شكوك تجاه المستثمرين

ثم تحدث السيسي عن توفير كل شيء للمستثمرين.. سواء بنية أساسية أو طاقة أو كهرباء أو غاز أو توفير فرص عمل، بحسب قوله.

وأضاف: "بتيجي لي بعض القلق والشكوك من رجال الأعمال.. ليه فيه قلق وفيه تشكك من نوايانا تجاه أهلنا المصريين.. أؤكد بمنتهى الوضوح.. الكلام ده مش دقيق.. وعاوزين يعرقلوكوا عن التنمية الحقيقية".
وخاطب رجال الأعمال قائلا: "اشتغلوا.. ابنوا.. عمروا.. الكلام اللي بيتقال ويقولوا لي خايفين.. خايفين من إيه.. ما حدش يقدر يعمل حاجة إلا بالقانون.. رسالة واضحة.. ولا يليق بأي جهاز من أجهزة الدولة أن يتجاوز القانون.. وهناك برلمان قادم سيحاسبنا جميعا.. أقول لرجال الأعمال: الشكوك ليس لها أي أساس من الصحة".



دول العالم أدركت خطر الإرهاب

وعرج السيسي على قضية الإرهاب، ورأى أن ما فعله من مذابح هو الأمر الصائب.

فقال إن دول العالم أدركت اليوم خطر الإرهاب، وتدفع ثمن معالجتها الخاطئة لتلك الظاهرة التي حذرنا منها على مدار السنوات الماضية.

وأضاف: "إنتم شايفين اللي اتكلمنا فيه من سنتين تلاتة العالم كله النهارده بقي عامل إزاي، فمكافحة الإرهاب لا تكون بالمواجهة العسكرية فقط بل تكون مواجهة ثقافية واجتماعية واقتصادية ودينية أيضا، وأمنية".

وأضاف: "واحنا بنتكلم النهارده بيحاولوا تاني وتالت في مصر، بس بيكم يا مصريين محدش أبدا هيقدر يمنعنا نبني، ونطور بلدنا، والعالم كله فهم، وابتدا النهاردة  يواجه المشكلة".

ويقول مراقبون إن المشروع الذي دشنه السيسي هو نفسه المشروع الذي سبق وأعلنه الرئيس محمد مرسي، إلا أن السيسي أسند تنفيذ المحور تحت إشراف القوات المسلحة، مع وجود 17 شركة مدنية تعمل بالمشروع'.

وأعلنت حكومة مرسي أنه تم إرسال المخطط العام لتنمية محور قناة السويس إلى 90 مكتبا مصريا وأجنبيا، حيث سيتم التصفية على أفضل 5 تحالفات عالمية، ثم توقيع عقد تنفيذ المخطط العام على التحالف المصري - الأجنبي.

وشهد السيسي السبت، تدشين وانطلاق تطوير محور شرق بورسعيد، والبدء فى تنفيذ ميناء بحري عملاق فى تلك المنطقة، إلى جانب منطقة صناعية وأخرى لوجيستية وثالثة سكنية، ورابعة للمزارع السمكية، وفق ما أعلنته المصادر الرسمية المصرية.