سياسة عربية

السيسي: "الفلوس بتخرج من جيب المصريين وتدخل تاني" (فيديو)

السيسي- اليوم السابع
السيسي- اليوم السابع

قال رئيس الانقلاب في مصر عبد الفتاح السيسي، إن المصريين ينفقون أموالهم في إنشاء المشاريع، لتعود إلى جيوبهم مرة أخرى.

وقال السيسي خلال احتفالية تطوير ميناء الإسكندرية البحري، اليوم الثلاثاء: "إحنا بنقيم دايما المسار اللي احنا ماشيين فيه واللي ممكن نمشي فيه، وكان الكلام قبل كده شوفو حد ييجي ويشتغل، ولكن احنا دلوقتي بنعمل حاجتنا وبفلوسنا، ويتكلف 10 أو 20 بنعمل.. إحنا طبعا عاوزين المشغلين معانا والمستثمرين، ولكن علشان نسهل علينا وعليهم بنعمل".

وتابع: "في طريق بيتعمل غرب الميناء، وهو محور التعمير، علشان نعمل كل حاجة وتمهد للمستثمر، وكل اللي بنقول عليه بنفذه وزيادة، وميناء زي ميناء السخنة هيتكلف حوالي 30 مليار جنيه، واللي شغاله فيه شركات مصرية كلها، والتكريك المصريين اللي بيعملوه، بتخرج الفلوس من جيب المصريين تدخل في جيبهم في حتة تانية، ثم تديني كيان على البحر الأحمر بالمستوى ده، اللي في تقديري ممكن نكون اتأخرنا على ما نوصله".

 

التعليقات (4)
حنفي الغلبان
الأربعاء، 08-09-2021 08:37 ص
بيقولك عبفتاح (بتخرج الفلوس من جيب المصريين تدخل في جيبهم في حتة تانية). اللي أعرفه إنو ما حاديش شاف الحتة التانية . طب احلف يمين انها بتعاود تدخل و انها ما بتسافرش بعيد آلاف الكيلومترات باتجاه الغرب . الحاج برعي ابن الحاج ابو برعي بيقول إنو كل أراجوز في بلاد العرب عليه جزية بيدفعها لبلد بعيد غرب مصر و الحاج عليوه ابن خالتو أم عليوه قال له : يمكن تكون غواتيمالا !!
مسلم يعشق الخلافة
الثلاثاء، 07-09-2021 11:52 م
عندما يتكلم الفيلسوف القزم بلحة، فما عليك إلا أن تلطم.
امازيغي
الثلاثاء، 07-09-2021 09:23 م
رغم حروج الفلوس من جيب المواطن المصري والعودة اليها زحفا ومضاعفة الا ان المصري عديم الضمير ولا يقر بالخير والبركات التي تحل اليه من السيسي الذي جاء رسولا مباركا من السماء لمصر كما اقر بذلم اهل الدين من كهنة وقساوسة مسيحيين وبلعطية اسلامية كم انت جاحد لبركات السيسي ايها المصري المعتوه
عبدالله
الثلاثاء، 07-09-2021 07:52 م
اي إنجازات و انت اعترفت بلسانك انها فاشلة و لم تحقق عائد عندما اعترفت بزيادة الدين العام